Wat kost een website?
Hoeveel kost het om een website te maken?
Alles hangt af van hoeveel werk erbij komt kijken .
Concreet zijn er 2 factoren die bepalen hoeveel werk erbij komt kijken, de grootte en de complexiteit van je website.
Dat betekent dat een mooi ogende, professionele informatieve website van 10 pagina’s met standaard opties minder gaat kosten dan een zeer op maat gemaakte website van 50 pagina’s met alle toeters en bellen.
Als je 4 offertes vraagt bij designbureau’s of websiteontwikkelaars, dan ga je vier verschillende prijzen en diverse opties ontvangen.
In termen van werkelijke euro’s kunnen de kosten voor het maken van een website voor een zelfstandige of KMO lager zijn dan € 1 000 of meer dan € 10 000 bedragen.
Laten we het dus opsplitsen, zodat je een realistische schatting kan krijgen van wat het kost om jouw website te ontwerpen en te ontwikkelen.
De 3 opties (met prijzen) voor het ontwerpen en ontwikkelen van een website voor kleine bedrijven
OPTIE 1: Huur een professional in
Als je het super druk hebt met het runnen van je onderneming of zaak en/of je bent gewoon geen techneut, dan moet je iemand inhuren om je site voor je te ontwikkelen en te bouwen. Zo eenvoudig is dat.
Als je online hebt gezocht naar sites van websiteontwerpers en websiteontwikkelaars, dan ben je waarschijnlijk het volgende tegengekomen:
- er worden geen prijzen vermeld.
- of je vindt prijzen terug van belachelijk goedkoop tot zéér duur.
Het goede nieuws is dat we de handen uit de mouwen hebben gestoken en het onderzoek voor jou hebben gedaan over wat het kost om een kleine bedrijfswebsite te bouwen (of opnieuw te ontwerpen).
Voor webontwerpers die hun prijzen wel vermeldden, ontdekten we dat het gangbare tarief in 2020 voor het bouwen van een moderne, professionele website voor kleine bedrijven doorgaans € 3 000 tot € 6 000 was, maar dit kan oplopen tot € 20 000 (of meer), afhankelijk van het aantal pagina’s op de site en het vereiste maatwerk.
Websiteontwerp versus websiteontwikkeling.
Websiteontwerp en websiteontwikkeling worden vaak als synoniemen gebruikt, maar het zijn twee heel verschillende dingen.
Nu je een idee hebt van wat het kost, gaan we de specifieke factoren die van invloed zijn op de prijs van het bouwen van een bedrijfswebsite voor een KMO of zelfstandige nader bekijken:
- Paginavolume. Stel dat een webdevelopper een websitepakket van 10 pagina’s aanbiedt voor € 3 000, maar uw site heeft 25 pagina’s nodig – hoeveel extra kost dat? Een goede vuistregel is om ongeveer € 100 per pagina toe te voegen voor elke pagina bovenop wat is inbegrepen in het standaardwebsitepakket. In dit voorbeeld kost het toevoegen van 15 pagina’s (aan de 10 pagina’s die deel uitmaken van het standaardwebsitepakket) € 1 500. Voeg dit bedrag toe aan de oorspronkelijke basisprijs van € 3 000 en het herziene totaal is € 4 500. Elke situatie zal natuurlijk variëren, maar dit geeft je in ieder geval een redelijke kostenraming op basis van gangbare prijzen in de branche.
- Aangepaste site-indeling. Elke website begint met een thema of sjabloon. Een sjabloon of thema brengt je vaak 50-60% van de weg naar de eindstreep, maar er zijn nog steeds heel veel aanpassingen en coderingen nodig om je site er uit te laten zien en te laten functioneren zoals jij dat wilt. Hoe meer maatwerk en codering nodig zijn, hoe hoger de kosten. Sjablonen en thema’s zijn een belangrijke reden waarom je vaak een professionele website voor kleine bedrijven kunt bouwen in het bereik van € 3 000 – € 6 000 in plaats van € 15 000 – € 20 000 of meer. Sjablonen vind je oa. bij Avada-Theme, Divi, Elementor,…
- Aangepaste afbeeldingen en foto’s. Mooie afbeeldingen en foto’s kunnen je site een unieke uitstraling geven, maar het heeft een prijs. Bovendien vereisen geavanceerde visuele effecten vaak speciale bewerkingssoftware en/of de diensten van een op maat gemaakte grafisch ontwerpspecialist.
- Aangepaste programmering. Soms kan je een WordPress-plug-in vinden die de exacte functionaliteit biedt die je direct uit de doos wilt hebben (dwz afbeeldingscarrousel, betalingscalculator, anti-spam opties, optimalisatie van foto’s, contactformulieren, enz.). Anderzijds vereist het veel vallen en opstaan en testen om te bereiken wat je exact wil op je website. In een perfecte wereld zou alles plug-and-play zijn en de eerste keer perfect werken – maar dat is zelden het geval. Er wordt meestal behoorlijk wat geknutseld en getest om alles naar behoren te laten werken.
- Aantal ontwerpherzieningen. De meeste websiteprojecten beginnen met een eerste conceptontwerp (een beetje als een ruwe schets), daarna is het gebruikelijk om 1 of 2 rondes van ontwerp herzieningen te hebben om alles precies goed te krijgen. Sommige websiteontwerpers bieden maar liefst 3-5 ronden van ontwerpherzieningen. Technisch gezien kan een websiteontwerper zoveel rondes van ontwerpherzieningen aanbieden als ze willen. Maar houd er rekening mee dat elke ontwerpherhaling bijdraagt aan de totale kosten van het project. In mijn ervaring zijn 1-2 rondes van ontwerpherzieningen meer dan 99% van de tijd voldoende.
- Ontwikkeling van website-inhoud. Solide, doordachte, overtuigende inhoud of content is de basis van elke performante website. Als je een nieuwe site lanceert, maar nog geen inhoud hebt, moet deze worden ontwikkeld. Als je een bestaande site hebt, maar de inhoud is zwak of verouderd, moet deze worden bijgewerkt, verbeterd … misschien zelfs herzien. Ik heb ontdekt dat de belangrijkste hindernis voor het lanceren van een website de ontwikkeling van inhoud is. Onze klanten worstelen hiermee omdat het tijdrovend en niet altijd eenvoudig is om te doen. Maar mits een beetje moeite en wat inspiratie kom je al een heel eind. De optimalisatie van je content kan je dan overlaten aan de websiteontwikkelaar.
OPTIE 2: Probeer het zelf te doen (doe-het-zelf)
Als je een basiskennis hebt van webtechnologie en je vindt het prima om het werk zelf te doen, kan je je eigen website helemaal bouwen.
De middelen die je hiervoor nodig hebt, zijn niet duur:
- Domeinnaam: € 10 – € 35 / jaar om een nieuw domein te registreren.
- Websitehosting: de kosten variëren van ongeveer € 100 / jaar voor standaard webhosting van bedrijven tot € 300- € 500+ / jaar voor robuustere webhosting. Alles hangt af van het type hosting: shared hosting, VPS of Cloud hosting of Dedicated Server Hosting. Het type hosting dat je nodig hebt, wordt bepaald door de hoeveelheid verkeer dat je verwacht of specifieke behoeften die de website heeft.
- SSL-certificaat. Een (Secure Sockets Layer) SSL certificaat versleutelt de communicatie tussen een browser en webserver. Het SSL-encryptieprotocol biedt twee belangrijke beveiligingsvoordelen. Ten eerste wordt de authenticiteit van websites gecontroleerd. Daarnaast versleutelt SSL het dataverkeer tussen de webserver en de browser, wat resulteert in een veiligere omgeving voor gebruikers. Websites met een SSL certificaat worden weergegeven in de adresbalk van je browser met een slotje en HTTPS in plaats van HTTP. Prijzen zijn ook hier weer afhankelijk van het type website of het aantal website en de mate waarin het certificaat een beveiligde verbinding aanbiedt en variëren van € 50 tot € 100+ ifv het type en of je één of meerdere sites wil versleutelen.
- Premium website-thema. Een thema is een soort schil om je webwinkel heen. Door een thema te kiezen bepaal je in grote lijnen hoe de structuur van je webwinkel eruit komt te zien. Het thema kan ook bepalend zijn voor hoe jouw website op verschillende apparaten (desktops, tablets en mobiel) wordt weergegeven. Kostprijs varieert van € 60 – € 150 / jaar. Deze thema aanbieders (Avada-Theme, Divi, Elementor,…), bieden honderden, zo niet duizenden thema’s aan om uit te kiezen. Op onze site vind je ook enkele voorbeelden van hoe een site er kan uitzien voor verschillende zaken (bakker, kapper, coach. …) Lees ook ‘Hoe een WordPress thema kiezen?’
- Plugins. Een Plugin is een op zichzelf staand programma, code of script dat je kunt toevoegen aan de wordpress-website. Plugins worden over het algemeen gemaakt om de standaard functionaliteiten van de website uit te breiden. Prijzen gaan van € 0 tot € 200. Net als bij websitethema’s krijg je meestal waar je voor betaalt. Er zijn veel gratis plugins en veel ervan zijn erg goed. Maar er zijn ook veel slechte plugins die niet werken zoals geadverteerd en die een hoop tijd zullen verspillen. Dus wees voorzichtig en bekijk de reviews. Bekijk ook ‘Wat is een WordPress plugin?’
- Stock foto’s. Als je een goede fotograaf bent of je hebt al afbeeldingen van hoge kwaliteit voor je site, dan ben je helemaal klaar. Maar de kans is groot dat je wat afbeeldingen moet kopen om je site een beetje op te fleuren. De twee plaatsen die we aanbevelen zijn com en iStockPhoto.com.
Maar er zijn ook sites waar je gratis foto’s kunt downloaden die je op je website kunt gebruiken. Pexels.com of Pixabay.com bieden duizenden gratis foto’s aan van hoge kwaliteit.
BELANGRIJK: Kopiëer / plak nooit afbeeldingen van andere bronnen op jouw site, nooit, nooit, tenzij je 1000% zeker weet dat je toestemming heeft. Anders kan je aangeklaagd worden. Speel het veilig en koop gewoon je afbeeldingen – het is veel goedkoper dan een rechtszaak – en je slaapt beter.
In totaal kom je realistisch op ongeveer € 300 – € 600 aan uitgaven om aan de slag te gaan.
Het is duidelijk dat de belangrijkste kosten met de doe-het-zelf-optie je tijd zijn .
Zelfs voor een “eenvoudige” site, moet je niet verbaasd zijn als het je meer dan 20 tot 40 uur kost om iets van behoorlijke kwaliteit te produceren waar je trots op kan zijn. En dat veronderstelt dat je al enigszins bekend bent met het bouwen van een website. Als je hier helemaal nieuw mee bent, vermenigvuldig die tijdschatting dan met 2x of 3x. Ik overdrijf niet.
Het bouwen van een moderne, goed ontworpen website kost veel meer tijd dan de meeste mensen beseffen. Maar als je nu meer tijd dan geld hebt en je niet overweldigd wordt door webtechnologie, is de doe-het-zelfbenadering een perfect haalbare optie.
OPTIE 3: Huur een professional voor de bouw van je website en voeg achteraf zelf nieuwe content .
Concreet is het een mix van optie 1 en optie 2. Je laat de website in WordPress bouwen door een websitedevelopper en je krijgt na het bouwen een crash course in hoe je de website zelf kan uitbouwen.
Je leert de basics van het dashboard in WordPress, zodat je weet waar de basisinstellingen van je website worden beheerd en hoe je deze kunt aanpassen. Je krijgt inzicht in hoe je plugins en andere items moet update en je kan zelf je nieuwe pagina’s aanmaken of bestaande bijwerken.
Je moet dus niet over de basiskennis beschikken om een website van 0 op te starten. Deze eerder technische handelingen laat je over aan de webdevelopper. Het ontwerpen van de site, de layout, de structuur kan je dan ook door een developper laten uitwerken. Achteraf zit je dan samen en rol je mouwen op om zelf verder aan de slag te gaan.
Er zijn verschillende instructie video’s beschikbaar die je hierbij kunnen helpen om je website verder vorm te geven. Maar ook hier zal je tijd moeten vrijmaken om dit uit te werken en uit te schrijven.
Lees in ieder geval ook de voor- en nadelen van een professional inhuren of de doe-het-zelf aanpak hieronder.
Website-updates, upgrades, onderhoud en licenties.
Zodra je website is gelanceerd, is het werk niet gedaan.
Net als bij het kopen van een huis, moet je tijd, moeite en geld investeren om de website te onderhouden.
Je hebt bijvoorbeeld jaarlijkse hosting- en onderhoudskosten en mogelijk jaarlijkse licentiekosten voor premium plug-ins en services.
Een website vereist ook voortdurend technisch onderhoud om updates en beveiligingspatches te installeren in WordPress-kernbestanden en WordPress-plug-ins. Dit om te voorkomen dat de website wordt gehackt. Ja, zelfs kleine bedrijfssites zijn doelwitten voor hackers.
Als je deze updates zelf wilt uitvoeren, prima. Maar soms breken routine-updates de site, dus moet je weten wat je moet doen wanneer dit gebeurt.
Je hebt ook een extern back-upsysteem nodig, zodat je website snel kan worden hersteld in het geval van een catastrofale hardware- of softwarefout (of gebruikersfout!). Veelal kan is dit geïntegreerd in het hostingpakket dat je kiest.
Als je je liever niet bezighoudt met het technische onderhoud van je website, kan je een website-onderhoudsplan kopen voor € 40 – € 300 / maand, afhankelijk van de services die je nodig hebt.
Een website bouwen: een professional inhuren versus doe-het-zelf-aanpak
Een professional inhuren
Voordelen:
- Je hoeft geen uren, dagen of weken te besteden aan het leren van de technologie die nodig is om een website te bouwen en te beheren.
- Je krijgt een moderne, professionele website waar je trots op bent … een website die jouw bedrijf en jouw merk nauwkeurig weergeeft.
- Bezoekers zullen een goede ervaring hebben op alle apparaten – desktop, tablet en mobiel.
- Ze kunnen je helpen je site te beheren zodra deze is gelanceerd.
- Ze kunnen ideeën aanbevelen en je helpen valkuilen te vermijden waar je waarschijnlijk niet zelf aan had gedacht.
Nadelen:
- Vereist een investering van enkele duizenden euro’s om een nieuwe site helemaal opnieuw te maken of een bestaande site opnieuw te ontwerpen.
- Als je de webtechnologie niet begrijpt, bent je enigszins afhankelijk van de ontwerper / ontwikkelaar van je website om de site te beheren nadat deze is gestart.
Het zelf doen
Voordelen:
- Als je momenteel meer tijd dan geld hebt, is het zelf bouwen van je website goedkoper dan het inhuren van een professionele websiteontwerper / ontwikkelaar.
- Je kan een websitebouwer zoals Wixof Squarespace gebruiken om binnen een dag of twee een eenvoudige, fatsoenlijk ogende site te starten.
- Geen vertragingstijd. Alle wijzigingen of updates aan je site nadat deze is opgestart, kunnen onmiddellijk worden aangebracht.
Nadelen:
- Als je niet op de hoogte bent van de huidige trends in het ontwerpen van websites, kan jouw website er amateuristisch uitzien en een negatieve invloed hebben op hoe jouw bedrijf wordt gezien.
- Het bouwen van een website kan een monumentale taak zijn, dus het is normaal dat je weken of maanden uitstelt. Als de afkeer om een site te bouwen groot genoeg is, word je website misschien helemaal niet gebouwd.
- Het kost ongelooflijk veel tijd. Mogelijk moet je 2 à 4 uur of langer besteden aan het onderzoeken hoe je iets aan je website kunt laten werken wanneer een ervaren websiteontwikkelaar die specifieke taak binnen 5-10 minuten kan voltooien.
De ‘shortcut’ naar het bouwen van een geweldige website
Iemand aannemen.
Ja, ik ben bevooroordeeld, maar ik ben ook eerlijk. Het creëren van een moderne, professionele website die leads en verkopen voor je bedrijf genereert, is veel moeilijker en tijdrovend dan de meeste mensen beseffen.
Als de middelen op dit moment te krap zijn en de doe-het-zelfaanpak om jouw bedrijfswebsite te maken jouw enige optie is, doe dan gewoon je best.
Als je het echter kunt veroorloven, bespaart het inhuren van een ervaren webdesigner / ontwikkelaar om jouw website te bouwen (of opnieuw te ontwerpen) je veel tijd, geld en kopzorgen – en het eindproduct zal beter zijn dan wanneer je het alleen had gedaan.
Om dezelfde reden betaal ik graag tandartsen, accountants, automonteurs en dakwerkers voor hun expertise. Zij kunnen de klus meestal sneller, beter en goedkoper klaren dan ik zelf zou kunnen doen.
Een professional verdient zichzelf terug. Heb je een amateuristisch ogende website, dan zullen je klanten iet bereid zijn om jou een prijs te betalen die een professional kan vragen.
Wil je je als een professional of gevestigd bedrijf profileren en de daarbij horende prijs vragen aan je klanten, dan zal je zelf ook bereid moeten zijn om te investeren in een professioneel ogende vitrine. Jouw website is in feite jouw digitaal visitekaartje.